
Supervizare profesionala specialitatea psihologie clinica
impreuna altfel
PROGRAM DE SUPERVIZARE PROFESIONALA IN PSIHOLOGICE CLINICA
Ce este supervizarea profesionala?
Supervizarea reprezinta o activitate profesionala distincta, componenta a activitatii de formare profesionala:
a) in cadrul careia se faciliteaza educatia si formarea care vizeaza dezvoltarea unei practici stiintifice si informate;
b) printr-un proces interpersonal colaborativ;
c) care implica observarea evaluarea, feedbackul, facilitarea autoevaluarii persoanei supervizate si dobândirea de cunostinte si abilitati prin instruire, modelare si rezolvare reciproca a problemelor.
Bazându-se pe recunoasterea punctelor forte si a talentelor persoanei supervizate, supervizarea incurajeaza autoeficacitatea. Supervizarea asigura ca exercitarea (supervizata) a profesiei realizata intr-o maniera competenta de catre persoana supervizata, astfel incât sa fie respectate standardele etice, cerintele legale si practicile profesionale pentru promovarea si protejarea bunastarii clientului, a profesiei si a societatii in general.
Rolul supervizorului:
a) dezvolta o relatie reciproca prin schimbul de experiente, explorarea asteptarilor si clarificarea rolurilor supervizorului si ale supervizatului;
b) recunoaste, accepta si se bazeaza pe abilitatile si contributiile supervizatului pentru a cultiva o relatie productiva;
c) utilizeaza grija si compasiunea pentru a aborda schimbarile pozitive pe baza punctelor tari;
d) sprijina supervizatul prin identificarea nevoilor si il sustine când/unde este cazul;
2. practici eficiente de supervizare:
a) faciliteaza si documenteaza intâlnirile cu supervizatii si dialogul care reflecta scopul si progresul relatiilor/obiectivelor;
b) demonstreaza gestionarea eficienta a timpului, a competentelor de documentare/pastrare a probelor si de scriere a raportului;
c) impartaseste cu incredere experientele de invatare reusite si nereusite pentru a incuraja explorarea optiunilor si solutionarea comuna a problemelor;
d) incurajeaza supervizatul sa impartaseasca informatii, gânduri si feedback pentru a identifica si prioritiza nevoile programului de supervizare;
e) utilizeaza instrumentele adecvate pentru a furniza informatii obiective, fiabile si utile privind nevoile initiale si in curs de desfasurare;
f) ofera indrumare si conducere in reflectarea si interpretarea datelor pentru a dezvolta obiective si un plan de imbunatatire continua;
g) incurajeaza utilizarea practicii de reflectie prin tinerea unui jurnal si discutii cu clientii;
h) utilizeaza cunostinte si competente in domeniul continutului pentru a ajuta supervizatul sa dobândeasca si sa aplice noi cunostinte si abilitati;
i) impartaseste cunostintele despre oportunitatile de dezvoltare profesionala, resursele si serviciile de referinta aflate la dispozitia supervizatului;
3. responsabilitati profesionale in supervizare:
a) intelege rolul, scopul si asteptarile supervizatului;
b) demonstreaza competenta in aplicarea practicilor eficiente de supervizare (mentorat);
c) manifesta angajamentul de a aborda in activitatea profesionala si imbunatatirea practicii supervizatului;
d) mentine confidentialitatea atunci când impartaseste experiente, discuta probleme si rezolva probleme;
e) demonstreaza respectarea corespunzatoare si in timp util a angajamentelor asumate fata de supervizat;
f) intelege impactul prejudecatii personale si lucreaza la minimizarea prejudecatilor personale;
4. gestionarea provocarilor:
a) demonstreaza capacitatea de a clarifica asteptarile supervizatului;
b)demonstreaza flexibilitatea in lucrul cu nevoile in schimbare ale supervizatului/programului, constrângerile de timp, resursele si alte probleme;
c) faciliteaza gândirea creativa si rezolvarea problemelor supervizatului pentru a raspunde nevoilor clientilor;
d) utilizeaza o varietate de strategii pozitive de gestionare a conflictelor pentru a identifica si a minimiza impactul conflictelor asupra programului si asupra relatiei de mentorat;
5. introspectie profesionala/atentie si autoconstientizare; reflexie privind practica profesionala (reflectie in actiune);
6. rezolvarea problemelor; gândire critica si rationament functional; curiozitate si flexibilitate intelectuala. Supervizorul demonstreaza deschidere spre: examinarea propriilor preocupari si a problemelor personale, recunoasterea impactului sinelui asupra altora, articularea atitudinilor, valorilor si convingerilor fata de altii, revizuirea sistematica a propriilor performante profesionale impreuna cu supervizatii.
Cui se adreseaza:
Se adreseaza psihologilor cu drept de libera practica in psihologia clinica, nivel 1, in supervizare.
Durata:
Psihologii practicanti au obligatia de a efectua un numar minim de 100 de ore de supervizare profesionala a practicii derulate, esalonate pe durata a 2 ani.
Activitatea de supervizare profesionala va fi desfasurata dupa un program de minim 4 ore/luna.
Costul sedintelor este de 250 lei/sedinta/luna.
Plata se efectueaza lunar, la inceputul lunii, pâna pe data de 5 a fiecarie luni. Sedintele se recupereaza in mod exceptional, justificat, cel târziu in luna urmatoare. Pentru sedintele neefectuate, nu se returneaza plata.
Conditii de intrare in supervizare:
In vederea derularii practicii supervizate obligatorii, psihologii practicanti sub supervizare pot sa isi desfasoare activitatea in sectorul public sau privat, in cadrul structurilor de psihologie pe o pozitie in specialitate, sau in regim de libera practica - prin infiintarea formelor de exercitare a profesiei de psiholog reglementate de CPR.
Activitatea de supervizare profesionala obligatorie pentru atestarea autonomiei profesionale in practica psihologiei se deruleaza cu respectarea urmatoarelor prevederi generale:
Supervizarea se deruleaza in cadrul unei relatii contractuale intre psihologul supervizor si psihologul supervizat.
Conditii de iesire din supervizare
• Parcurgerea
unui minim de 100 h de supervizare;
• Realizarea unui numar minim de 5 rapoarte de evaluare clinica;
•
Studii finalizate (licenta in psihologie si program de master acreditat de
Colegiul Psihologilor din România);
• Vechime in munca 1 an (contract individual de munca incadrare psiholog
clinician sau cabinet de psihologie/societate civila profesionala de psihologie
acreditat in competenta psihologie clinica de catre Colegiul Psihologilor din
România)
• Cotizatia anuala a psihologilor cu drept de libera practica achitata la zi.
TEMATICA
- Aspectele etice si deontologice ale profesiei de psiholog cu drept de libera practica in specialitatea psihologie clinica (psiholog clinician);
- Codul deontologic al profesiei de psiholog;
- Relatia supervizor-supervizat;
- Competentele psihologului clinician in supervizare;
- Managementul cabinetului;
- Forme de organizare: Cabinet Individual de Psihologie/Societate Civila Profesionala de Psihologie;
- Comanda si utilizarea timbrelor profesionale in specialitatea psihologie clinica;
- Intocmirea documentatiei specifice (registrul de evidenta a actelor profesionale, registrul de evidenta a contractelor de prestari servicii psihologice, registrul de evidenta a corespondetei profesionale);
- Intocmirea contractelor de prestari servicii psihologice, GDPR, alte documente specifice;
- Procesul de evaluare psihologica;
- Prezentarea documentelor specifice evaluarii psihologice in specialitatea psihologie clinica: tipuri de evaluari, stabilirea cadrului, modul de concepere si realizarea evaluarii psihologice;
- Realizare interviu clinic si anameza;
- Aplicare teste/chestionare/inventare;
- Interpretare teste/chestionare/inventare;
- Intocmirea concluziilor, recomandarilor, observatiilor;
- Psihologie clinica;
- Tulburarile de personalitate;
- Psihopatologia copilului si adolescentului;
- Evaluarea clinica a tulburarilor de personalitate;
- Psihopatologia
adultului si vârstnicului;
Fisa de lucru pentru culegere date, sumarizarea unui caz; - Metode si tehnici de evaluare validate stiintific
- Raportul de psihodiagnostic si evaluare clinica;
- Evaluarea psihologica a copilului (0-7 ani);
- Evaluarea psihologica a copilului (7-10 ani);
- Evaluare psihologica a adolescentului (10-16 ani);
- Evaluare psihologica dupa vârsta de 16 ani;
- Evaluare psihologica a vârstnicului;
- Asistenta psihologica primara
- Interventia psihologica in regim de urgenta;
- Educatie pentru sanatate, promovarea sanatatii si a unui stil de viata sanatos (ex. prin preventie primara si secundara), prevenirea imbolnavirilor (ex. prin modificarea stilului de viata)
- Interventii specifice pentru persoanele cu nevoi speciale
- Dezvoltare personala (optimizare si dezvoltare personala, autocunoastere)
- Cercetare ( notiunile fundamentale de metodologia cercetarii)
- Educatie si training (formare profesionala):
- Coordonare activitati practice
Informatii administrative:
Supervizor:
Mihai Adrian Paun - psiholog specialist psihologie clinica, expert, formator.
Psiholog cu o experienta de peste 16 ani in diverse domenii: asistenta sociala, reintegrare in familie, asistenta persoanelor vulnerabile, protectia sociala, protectia copilului/adultului/batranului, practica privata, adoptii, migratie, refugiati, consiliere, evaluare, ingrijire paliativa, psiho-oncologie, coordonare practica studenti, management de proiect, implementare proiecte.
Autor a peste 30 articole de specialitate publicate, participarea la seminarii, conferinte.
Detalii organizatorice:
- Sedintele de supervizare profesionala in specialitatea psihologie clinica se pot realiza on-line sau la sediul cabinetului in functie de situatie;
- Informatii si inscrieri: supervizareprofesionala@gmail.com