Stadiile dezvoltarii
Stadiile dezvoltarii conform teoriei lui J. Piajet:
- Stadiul senzorio-motor (de la nastere la 2 ani);
- Stadiul preoperator (de la 2 la 7-8 ani);
- Stadiul operatiilor concrete (de la 7-8 ani la 11-12 ani);
- Stadiul operatiilor formale (de la 11-12 ani la 15-16 ani).
Stadiul senzorialo-motor, incepe de la nastere pana la varsta de 2 ani, cand copilul este preocupat cu castigarea controlului motor si invatarea obiectelor fizice .
Stadiul preoperator, are loc intre varsta de 2 si 7 ani, cand copilul este preocupat/ocupat cu calificarea verbala.
Stadiul operatiilor concrete, intre 7 - 8 ani la 11 - 12 ani, cand copilul incepe sa se descurce cu conceptele abstracte, cum ar fi numerele și relatiile, inrudirile.
Stadiul operatiilor formale, intre 11 - 12 ani la 15 -16 ani, etapa in care copilul incepe sa rationeze logic si sistematic.
Despre autorul teoriei: Jean Piaget (nascut la 09 august 1896 in Neuchatel, Elvetia si a murit la data de 16 septembrie 1980 in Geneva, Elvetia) a fost psiholog, biolog, logician si filozof elvetian, cunoscut pentru contributiile sale din domeniul epistemologiei si psihologiei dezvoltarii. (sursa: https://ro.wikipedia.org/wiki/Jean_Piaget ).
Bibliografie:
Sion, G., (2003), Psihologia Varstelor, Editura Fundatiei Romania de Maine, Bucuresti;
Radu, N., Goran, L., (2001), Psihologia Educatiei, Editura Fundatiei Romania de Maine, Bucuresti;
Schiopu, U., Verza, E., (1997), Psihologia Varstelor, Editura Didactica si Pedagogica, Editia a III a, Bucuresti;
Benga, O., Curs universitar: Psihologia Dezvoltarii, Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei, Universitatea Babes Bolyai, Cluj Napoca.
Mihai Paun - psiholog