Etapele de dezvoltare ale copilului

25.01.2025

Perioada prenatală

  • Aceasta se întinde de la concepție până la naștere. 
  • Se formează structura fundamentală a corpului.
  •  În acestă perioadă vulnerabilitatea organismului la factorii de mediu este foarte mare.

Perioada de nou născut și sugar

  • Această perioadă ce este cuprinsă între 0 și 1 an. 
  • Are loc o creștere rapidă a abilităților motorii. 
  • Sfârșitul perioadei este marcată de dezvoltarea atașamentului față de părinți, există capacitatea de învățare și memorare.

Copilăria timpurie

  • Se desfășoară de la 1 la 3 ani. 
  • Se conturează conștiința propriei persoane, apare limbajul.

Vârsta preșcolară

  • Între 3 și 6 ani, sporește forța fizică a copilului și apar independența și autocontrolul, iar comportamentul este egocentric.
  • Creativitatea și imaginația sunt mai dezvoltate.

Vârsta școlară mică

  • În perioada de 6/7 până la 10/11 ani prietenii devin foarte importanți pentru copil.
  • Apare gândirea logică concretă. 
  • Abilitățile lingvistice.
  •  Metamoria se îmbunătățesc. 

Preadolescența

  • Pubertatea  incepe la 10/11 ani și durează până la 14/15 ani. 
  • Pregnante sunt modificările fizice rapide și profunde, mai ales datorate schimbărilor la nivelul hormonal. 
  • Organismul atinge maturitatea sexuală.

Adolescența 

  •  Se derulează între 14/15 și 20 de ani,
  •  Punctul central este căutarea propriei identități, dar apare și capacitatea de a gândi abstract (un rol important în această îl joacă părinții).

Nou-născut (de la naștere la o lună)

  • Are loc o creștere rapidă în înălțime și greutate.

  • Nou-născutul doarme cea mai mare parte a zilei;

  • Își creează ciclurile nictemerale; toate simțurile există și se dezvoltă rapid.

  • Creierul are circa o pătrime din greutatea la vârsta adultă.

  • Comportamentul este preponderent reflexiv.

  • Începe mielinizarea căilor neuronale vizuale.
  •  Începe stadiul senzorio-motor.

  • Poate învăța prin condiționare sau obișnuire.

  • Comunică prin plâns și recunoaște sunetele auzite în uter. 

  • Plânsul semnalează emoții negative; emoțiile pozitive sunt mai greu de detectat.

  • Apariția nou-născutului modifică relațiile de familie.
  • Părinții încep să se poarte diferențiat cu fetele și cu băieții.

1-6 luni:

  • Sugarul întinde mâna după obiecte și le apucă. 
  • Iși ridică și-și întoarce capul; se întoarce pe burtă; ar putea să se deplaseze târâș sau pe coate.

  • Se dezvoltă perceperea reliefului obiectelor.
  •  Vederea ajunge treptat la parametrii maximi. 
  • Reflexele inutile dispar.

  •  Cortexul motor se maturizează. 

  • Mielinizarea căilor neuronale vizuale se prelungește până în luna a 5-a.

  • Modificările în funcționarea creierului corespund diferențierii emoțiilor.

  • Sugarul repetă comportamente ce determină rezultate plăcute.
  • Gângurește; recunoaște cuvinte familiare.
  • Sugarul arată interes față de alți bebeluși prin privire, gângurit și zâmbet.

6-12 luni:

  • Sugarul stă în șezut fără sprijin.
  • Stă în picioare cu sprijin, apoi stă în picioare singur.

  • Ar putea să facă primii pași independenți.

  • Dezvoltarea cortexului prefrontal permite funcții cognitive și mnezice superioare.

  • Lobii frontali, sistemul limbic și hipotalamusul interacționează pentru a facilita procesarea cognitiv-emoțională.

  • Recunoaște sunetele limbii materne; își pierde capacitatea de a percepe sunete în alte limbi.
  • Rostește sunete fără sens (lalațiune), apoi imită sunetele limbii; ar putea să rostească primele cuvinte; folosește propoziții dintr-un singur cuvânt.

  • Apar emoțiile elementare: bucurie, surprindere, tristețe, dezgust și furie.

12-18 luni:

  • Creșterea în înălțime și greutate încetinește întru câtva.

  • Copilul merge destul de bine.

  • Poate înălța turnuri din cuburi de construit.

  •  Copilul înțelege legăturile cauzale.

  • Se implică în jocuri constructive.
  • Caută obiectele în ascunzătoarea unde le-a văzut ultima oară. 
  • Stările emoționale continuă să se diferențieze.
  • Conștiința de sine se află în dezvoltare.

  • Atenția acordată obiectelor cu defect sau deteriorate reflectă anxietatea față de propriile greșeli.

18-30 luni:

  • Copilul poate să urce trepte.

  • Desenele sale constau în mâzgăleli.

  • Crește numărul de sinapse.

  •  Se produce mielinizarea lobilor frontali; acest lucru ar putea sta la baza conștiinței de sine. Sinapsele inutile se pierd.

  • Se atinge permanența obiectului.

  • Poate alcătui constructe mentale și categorii. 

  • Apare memoria episodică.

  • Începe stadiul preoperațional.

  • Se produce explozia denumirii obiectelor.

  • Primele propoziți sunt deseori telegrafice.

  • Copilul începe să se implice în conversații.

  • Generalizează excesiv regulile limbii.

  • Au apărut deja emoțiile de autoevaluare (stânjeneală, invidie, empatie), precum și presursorii rușinii și ai vinovăției.
  • Debutează atitudinea negativă.
  • Apar trăiri afective de autoevaluare.
  • Se dezvoltă dorința de autonomie.
  • Conflictele cu frații mai mari se intensifică.
  • Jocul cu alți copii este preponderent paralel.
  • Copilul se recunoaște pe sine în oglindă. 
  • Apare conștiința diferențierii sexelor.
  • Copilul ar putea manifesta comportamente prosociale. 
  • Vinovăția, rușinea și empatia stimulează dezvoltarea morală.
  • Apare agresivitatea în conflictele pentru jucării și spațiu.

30-36 luni:

  • Copilul are dentiția de lapte completă.

  • Poate să sară pe loc.
  • Neuronii continuă să fie supuși integrării și diferențierii.
  • Copilul știe să numere; cunoaște denumirea culorilor de bază.
  •  Ințelege analogiile cu privire la lucrurile familiare; poate să explice relațiile cauzale familiare.
  • Învață aproape zilnic cuvinte noi, combină trei sau mai multe cuvinte și poate rosti până la 1000 de cuvinte.
  • Prezintă o capacitate tot mai mare de a "descifra" emoțiile, stările psihice și intențiile altor oameni.
  • Copilul vădește tot mai mult interes față de alți oameni, îndeosebi față de copii.
  • Aplică la propria persoană termeni descriptivi.
  • Agresivitatea devine mai mult verbală decât fizică.

3-4 ani:

  • Copilul poate să copieze forme și să facă desene; poate să toarne lichide, să mănânce cu tacâmuri și să folosească singur toaleta. 
  • Se îmbracă ajutat.

  • Creierul circa 90% din greutatea la vârsta adultă.
  • Este vizibilă înclinația spre a folosi o mână mai mult decât pe cealaltă.
  • Mielinizarea căilor nervoase aferente auzului este completă.
  • Înțelege simboluri.
  • Poate să apară memoria biografică.
  • Se implică în jocuri de rol; poate să facă socoteli cu imagini, folosind numere întregi; înțelege subdiviziunile întregului.
  • Vocabularul, morfologia și sintaxa se îmbunătățesc și sunt mai complete.
  • Atitudinea negativă ajunge la apogeu; sunt frecvente crizele de furie.
  • Conștiința explicită a mândriei și a rușinii este foarte redusă. 
  • Se dezvoltă abilitățile literare incipiente. 
  • Copilul vădește tot mai mult interes față de alți oameni. 
  • Jocul de rol are tematici sociale.
  • Conflictele între frați cauzate de proprietatea asupra bunurilor sunt frecvente.
  • Copiii se joacă cu alți copii de același sex, întărind comportamentul tipic sexului.
  • Autodefinirea este axată pe trăsăturile exterioare.
  • Gândirea despre sine este "tot sau nimic".
  • Altruismul și alte comportamente prosociale devin mai frecvente.
  • Motivația constă în dobândirea laudelor și evitarea dezaprobării.
  • Vinovăția și grijile referitoare la greșeli ating apogeul.
  •  Raționarea morală este rigidă.

5-6 ani:

  • Copilul poate să coboare pe scări fără ajutor, să țopăie, să sară și să-și schimbe direcția de deplasare; se îmbracă fără ajutor.

  • Creierul a ajuns aproape la dimensiunile adulte, dar nu este pe deplin dezvoltat. 
  • Ariile corticale corelate cu limbajul se maturizează.
  • Teoria despre minte se maturizează: copilul poate face diferența între realitate și imaginație.
  • Encodarea, generalizarea și construirea de strategii încep să fie mai eficiente.
  • Vorbirea este aproape adultă și vocabularul rostit conține circa 2600 de cuvinte.
  • Copilul înțelege aproximativ 20000 de cuvinte; poate să repovestească un fir narativ.
  • Atitudinea negativă intră în declin.
  • Copilul recunoaște mândria și rușinea la alții, dar nu și la sine.
  • Se pot forma tiparele comportamentului de tiranizare. 
  • Sentimentul competenței este în dezvoltare.
  • Conștiința apareteneței la sex devine constantă.
  • Raționarea morală devine mai felxibilă.

7-8 ani:

  • Echilibrul și controlul asupra corpului se îmbunătățește. 
  • Viteza și abilitatea de a arunca obiecte se îmbunătățește.

  • Se produce eliminarea sinapselor inutile.
  •  Începe stadiul operațiilor concrete.
  • Copilul înțelege cauza și efectul, așezarea în serie, deducția tranzitivă, includerea în clase, raționamentul inductiv și conservarea.
  • Procesarea a două sau mai multe sarcini odată devine mai ușoară. 
  • Se îmbunătățesc abilitățile pragmatice.
  • Copilul este conștient de propria mândrie și rușine.
  • Jocul de-a tăvăleala este obișnuit la băieți, ca mod de a concura pentru dominație.
  • Concepția despre sine este mai echilibrată și mai realistă. 
  • Sentimentul valorii personale devine explicit.
  • Raționarea morală devine tot mai flexibilă.
  • Sporesc comportamentele empatice și prosociale.

9-11 ani:

  • Fata obișnuită începe să prezinte schimbări puberale, apoi începe valul de creștere al adolescenței.

  • Eliminarea sinapselor nedorite continuă până în adolescență. Sporește capacitatea de luare în calcul a mai multor perspective. 
  • Strategiile mnezice se îmbunătățesc.
  • Înțelegerea sintaxei și a structurii frazei este mai complexă. 
  • Înțelegerea și reglarea emoțiilor sporesc. 
  • Copilul înțelege mai bine diferența între vinovăție și rușine.
  • Părintele și copilul împart reglarea conduitei. 
  • Conflictele între frați ajută la dezvoltarea abilităților de rezolvare a conflictelor.
  • Prieteniile devin mai intime. 
  • Imaginea copilului devine tot mai importantă, mai ales pentru fete.
  • Raționarea morală este dirijată tot mai mult de simțul dreptății.
  • Copilul vrea să fie cuminte, ca să păstreze ordinea socială.

12-15 ani:

  • Băiatul obișnuit intră la pubertate și evidențiază vălul de creștere al adolescenței.

  • Lobii frontali încă nu sunt dezvoltați deplin; procesarea informațiilor s-ar putea efectua în ariile din lobii temporali care au de a face cu reacțiile emoționale și instinctuale.
  • Poate ajunge la stadiul operațiilor formale; sunt folosite abstarcțiunile și raționamentul ipotetico-deductiv.
  • Volumul memoriei trece la șase cifre.
  • Principala dezvoltare se produce tot la nivelul abilităților pragmatice. 
  • Argoul adolescenților este un semn distinctiv al dezvoltării identității. 
  • Oscilațiile de dispoziție ar putea deveni tot mai frecvente.

16-18 (20) ani:

  • După pubertate, sistemul de stabilire a ritmului nictemeral și ritmurile biologice se schimbă, afectând ciclul somn-veghe.

  • Băieții și fetele ajung la înălțimea maximă.
  • Conexiunile între celulele corticale continuă să se îmbunătățească, inclusiv la începutul vârstei adulte. 
  • Părțile cortexului care controlează atenția și memoria sunt mielinizate aproape complet.
  • Capacitatea de folosire a raționamentului ipotetico-deductiv sporește. 
  • Baza de cunoștințe continuă să crească.
  • Adolescentul înțelege circa 80000 de cuvinte. 
  • Oscilațiile de dispoziție devin mai rare și mai puțin intense.
  • Este tot mai capabil să își exprime propriile emoții și să înțeleagă sentimentele altora. Independența față de părinți se amplifică.
  • Relațiile între frați devin în mai mare măsură egalitare, mai puțin intense și mai puțin apropiate.
  • Prieteniile sunt mai intime decât în orice altă perioadă. 
  • Intimitatea se poate transforma în relații amoroase. 
  • Majoritatea adolescenților se implicată în activități sexuale.

Bibliografie:

Piaget, J., Inhelder, B., (2005), Psihologia copilului, Editura Cartier.

Sion, G., (2003), Psihologia vârstelor, Editura Fundației România de Mâine, București;

Verza, E., (1993), Psihologia vârstelor, Editura Hyperion, București.

Crețu, T., (2016), Psihologia vârstelor, Colecția Psihologia Copilului și Parenting.


Mihai Păun, psiholog


Centrul Altfel 
Telefon: +4 0764 491 193, E-mail: centrulaltfel@gmail.com

Servicii: diagnostic si evaluare clinica, interventie/asistenta psihologica, terapie ABA, coordonare ABA, logopedie, consiliere psihologica, consiliere pentru dezvoltare personala. 
 
 


 
 
Creați un site gratuit!