Etapele de dezvoltare ale copilului
Perioada prenatală
Perioada de nou născut și sugar
Copilăria timpurie
Vârsta preșcolară
Vârsta școlară mică
Preadolescența
Adolescența
Nou-născut (de la naștere la o lună)
- Apariția nou-născutului modifică relațiile de familie.
- Părinții încep să se poarte diferențiat cu fetele și cu băieții.
1-6 luni:
- Sugarul repetă comportamente ce determină rezultate plăcute.
- Gângurește; recunoaște cuvinte familiare.
- Sugarul arată interes față de alți bebeluși prin privire, gângurit și zâmbet.
6-12 luni:
- Apar emoțiile elementare: bucurie, surprindere, tristețe, dezgust și furie.
12-18 luni:
- Se implică în jocuri constructive.
- Caută obiectele în ascunzătoarea unde le-a văzut ultima oară.
- Stările emoționale continuă să se diferențieze.
- Conștiința de sine se află în dezvoltare.
18-30 luni:
- Au apărut deja emoțiile de autoevaluare (stânjeneală, invidie, empatie), precum și presursorii rușinii și ai vinovăției.
- Debutează atitudinea negativă.
- Apar trăiri afective de autoevaluare.
- Se dezvoltă dorința de autonomie.
- Conflictele cu frații mai mari se intensifică.
- Jocul cu alți copii este preponderent paralel.
- Copilul se recunoaște pe sine în oglindă.
- Apare conștiința diferențierii sexelor.
- Copilul ar putea manifesta comportamente prosociale.
- Vinovăția, rușinea și empatia stimulează dezvoltarea morală.
- Apare agresivitatea în conflictele pentru jucării și spațiu.
30-36 luni:
- Poate să sară pe loc.
- Neuronii continuă să fie supuși integrării și diferențierii.
- Copilul știe să numere; cunoaște denumirea culorilor de bază.
- Ințelege analogiile cu privire la lucrurile familiare; poate să explice relațiile cauzale familiare.
- Învață aproape zilnic cuvinte noi, combină trei sau mai multe cuvinte și poate rosti până la 1000 de cuvinte.
- Prezintă o capacitate tot mai mare de a "descifra" emoțiile, stările psihice și intențiile altor oameni.
- Copilul vădește tot mai mult interes față de alți oameni, îndeosebi față de copii.
- Aplică la propria persoană termeni descriptivi.
- Agresivitatea devine mai mult verbală decât fizică.
3-4 ani:
- Creierul circa 90% din greutatea la vârsta adultă.
- Este vizibilă înclinația spre a folosi o mână mai mult decât pe cealaltă.
- Mielinizarea căilor nervoase aferente auzului este completă.
- Înțelege simboluri.
- Poate să apară memoria biografică.
- Se implică în jocuri de rol; poate să facă socoteli cu imagini, folosind numere întregi; înțelege subdiviziunile întregului.
- Vocabularul, morfologia și sintaxa se îmbunătățesc și sunt mai complete.
- Atitudinea negativă ajunge la apogeu; sunt frecvente crizele de furie.
- Conștiința explicită a mândriei și a rușinii este foarte redusă.
- Se dezvoltă abilitățile literare incipiente.
- Copilul vădește tot mai mult interes față de alți oameni.
- Jocul de rol are tematici sociale.
- Conflictele între frați cauzate de proprietatea asupra bunurilor sunt frecvente.
- Copiii se joacă cu alți copii de același sex, întărind comportamentul tipic sexului.
- Autodefinirea este axată pe trăsăturile exterioare.
- Gândirea despre sine este "tot sau nimic".
- Altruismul și alte comportamente prosociale devin mai frecvente.
- Motivația constă în dobândirea laudelor și evitarea dezaprobării.
- Vinovăția și grijile referitoare la greșeli ating apogeul.
- Raționarea morală este rigidă.
5-6 ani:
- Creierul a ajuns aproape la dimensiunile adulte, dar nu este pe deplin dezvoltat.
- Ariile corticale corelate cu limbajul se maturizează.
- Teoria despre minte se maturizează: copilul poate face diferența între realitate și imaginație.
- Encodarea, generalizarea și construirea de strategii încep să fie mai eficiente.
- Vorbirea este aproape adultă și vocabularul rostit conține circa 2600 de cuvinte.
- Copilul înțelege aproximativ 20000 de cuvinte; poate să repovestească un fir narativ.
- Atitudinea negativă intră în declin.
- Copilul recunoaște mândria și rușinea la alții, dar nu și la sine.
- Se pot forma tiparele comportamentului de tiranizare.
- Sentimentul competenței este în dezvoltare.
- Conștiința apareteneței la sex devine constantă.
- Raționarea morală devine mai felxibilă.
7-8 ani:
- Se produce eliminarea sinapselor inutile.
- Începe stadiul operațiilor concrete.
- Copilul înțelege cauza și efectul, așezarea în serie, deducția tranzitivă, includerea în clase, raționamentul inductiv și conservarea.
- Procesarea a două sau mai multe sarcini odată devine mai ușoară.
- Se îmbunătățesc abilitățile pragmatice.
- Copilul este conștient de propria mândrie și rușine.
- Jocul de-a tăvăleala este obișnuit la băieți, ca mod de a concura pentru dominație.
- Concepția despre sine este mai echilibrată și mai realistă.
- Sentimentul valorii personale devine explicit.
- Raționarea morală devine tot mai flexibilă.
- Sporesc comportamentele empatice și prosociale.
9-11 ani:
- Eliminarea sinapselor nedorite continuă până în adolescență. Sporește capacitatea de luare în calcul a mai multor perspective.
- Strategiile mnezice se îmbunătățesc.
- Înțelegerea sintaxei și a structurii frazei este mai complexă.
- Înțelegerea și reglarea emoțiilor sporesc.
- Copilul înțelege mai bine diferența între vinovăție și rușine.
- Părintele și copilul împart reglarea conduitei.
- Conflictele între frați ajută la dezvoltarea abilităților de rezolvare a conflictelor.
- Prieteniile devin mai intime.
- Imaginea copilului devine tot mai importantă, mai ales pentru fete.
- Raționarea morală este dirijată tot mai mult de simțul dreptății.
- Copilul vrea să fie cuminte, ca să păstreze ordinea socială.
12-15 ani:
- Lobii frontali încă nu sunt dezvoltați deplin; procesarea informațiilor s-ar putea efectua în ariile din lobii temporali care au de a face cu reacțiile emoționale și instinctuale.
- Poate ajunge la stadiul operațiilor formale; sunt folosite abstarcțiunile și raționamentul ipotetico-deductiv.
- Volumul memoriei trece la șase cifre.
- Principala dezvoltare se produce tot la nivelul abilităților pragmatice.
- Argoul adolescenților este un semn distinctiv al dezvoltării identității.
- Oscilațiile de dispoziție ar putea deveni tot mai frecvente.
16-18 (20) ani:
- Băieții și fetele ajung la înălțimea maximă.
- Conexiunile între celulele corticale continuă să se îmbunătățească, inclusiv la începutul vârstei adulte.
- Părțile cortexului care controlează atenția și memoria sunt mielinizate aproape complet.
- Capacitatea de folosire a raționamentului ipotetico-deductiv sporește.
- Baza de cunoștințe continuă să crească.
- Adolescentul înțelege circa 80000 de cuvinte.
- Oscilațiile de dispoziție devin mai rare și mai puțin intense.
- Este tot mai capabil să își exprime propriile emoții și să înțeleagă sentimentele altora. Independența față de părinți se amplifică.
- Relațiile între frați devin în mai mare măsură egalitare, mai puțin intense și mai puțin apropiate.
- Prieteniile sunt mai intime decât în orice altă perioadă.
- Intimitatea se poate transforma în relații amoroase.
- Majoritatea adolescenților se implicată în activități sexuale.
Bibliografie:
Piaget, J., Inhelder, B., (2005), Psihologia copilului, Editura Cartier.
Sion, G., (2003), Psihologia vârstelor, Editura Fundației România de Mâine, București;
Verza, E., (1993), Psihologia vârstelor, Editura Hyperion, București.
Crețu, T., (2016), Psihologia vârstelor, Colecția Psihologia Copilului și Parenting.
Mihai Păun, psiholog